Laatste update: 30.06.22

 

Ben je bij de gelukkigen die binnen de 5 minuten in slaap valt of heb je best wel wat moeite om deftig in slaap te geraken? Wist je dat slecht slapen niet altijd gepaard gaat met een slaapprobleem maar veelal gebonden is aan bepaalde factoren? En wist je dat er ook heel wat tips zijn om snel in een diepe slaap te belanden? Gedaan dus met het gebruik van het beste retinol serum of andere goedjes om er terug stralend en fris uit te zien. Wij kiezen voluit voor een goede nachtrust! Benieuwd? Lees dan zeker verder!

 

Slecht slapen of toch een slaapprobleem?

Ken je dat gevoel? Je hebt er net een lange en drukke werkdag op zitten, je bent behoorlijk moe en besluit al gauw naar bed te gaan. Maar dan gebeurt het; ondanks de hoge graad aan vermoeidheid, lig je toch uren naar het plafond te staren. Waarom lukt het op dergelijke momenten niet om de slaap te vatten en wat kun je er zoal aan doen? 

Laat ons even van bij het begin beginnen om het principe van slapeloze nachten voluit te begrijpen. Hoewel heel wat mensen denken dat een effectief slaapprobleem aan de basis ligt van de – vele – slapeloze nachten, is dat vaak niet het geval. Omgekeerd kunnen de opeengestapelde slapeloze nachten wel degelijk leiden tot een niet mis te verstaan slaapprobleem, maar vaak zijn er onderliggende oorzaken te vinden die aan de basis liggen van het probleem.

Lekker slapen en/ of snel in slaap vallen is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd. Kan je niet slapen, dan ben je vaak geneigd om even een hoeveelheid melatonine in het Kruidvat aan te kopen of snel even langs de plaatselijke drogist of apotheek te passeren. Maar laat ons duidelijk zijn, slapeloze nachten zijn – zoals hiervoor reeds aangehaald – vaak het gevolg van 1 of meerdere onderliggende oorzaken gaande van stress tot angst, relatieperikelen of soms zelfs medische aandoeningen.

 

Waarom slaap je slecht? 

Woelen, piekeren en/ of nachtenlang wakker liggen; elk van ons heeft er hoogstwaarschijnlijk wel al eens mee te maken gehad. Maar hoewel het vrij frequent voorkomt, mag het niet zomaar onderschat worden. In sommige gevallen kunnen opeenvolgende slapeloze nachten namelijk leiden tot een chronisch slaaptekort en dan wordt het echt wel tijd om er iets aan te doen. Echter, om het probleem ten gronde te kunnen aanpakken, is het aangewezen om te achterhalen waarom je zo slecht slaapt en moeite ondervindt om in slaap te vallen. 

Van “Moe maar niet kunnen slapen” tot “‘s Nachts wakker worden en niet meer kunnen slapen.” en “Snel in slaap vallen op de bank maar vervolgens slecht in slaap komen in bed.”; zijn maar enkele van de veelvoorkomende klachten waarmee patiënten zoal naar de praktijk komen. Het spreekt voor zich dat dergelijke slapeloze nachten wel ergens vandaan moeten komen. Onderzoek en studies tonen onder meer aan dat het niet kunnen slapen door stress of het slecht slapen door stress, één van de meest voorkomende oorzaken is die aan de basis ligt van slaapproblemen. Dit wordt meteen gevolgd door het niet kunnen slapen door angst en/ of relatieperikelen dan wel familieproblemen en geldzorgen.

Het lijstje kan verder worden aangevuld met eindeloos piekeren/ klagen, een gebrek aan structuur, zittend werken of een verkeerd eetpatroon waarbij vettig eten en/ of zoetigheid en alcohol domineren. Welke vorm bij jou aan de basis ligt van het slecht slapen, is uiteraard persoonlijk. Belangrijk is om de oorzaak onder ogen te (durven) komen en er ook effectief iets aan te doen want een (chronisch) slaaptekort kan op termijn leiden tot een verhoogde kans op obesitas, een verhoogde bloeddruk en diabetes type 2. Zorg er dus voor dat jij het moeilijk in slaap komen tijdig de baas kunt!

 

Andere (medische) oorzaken

Dat de meeste mensen vroeg of laat wel eens te maken hebben met slapeloosheid, hoeft alvast niet langer voer voor discussie te zijn. Het komt frequenter voor dan de meesten onder ons misschien wel durven denken. Hoewel in de meeste gevallen stress, angst en/ of kopzorgen aan de basis liggen; kan het moeilijk of niet in slaap komen, het lastig inslapen of het flagrant niet slapen in sommige gevallen ook te maken hebben met het gebruik van bepaalde medicijnen en/ of medische aandoeningen.

Stel jezelf dus eerst de vraag “Waarom kan ik niet slapen” en “Waarom slaap ik slecht?” door vervolgens op zoek te gaan naar de oorzaken van je slapeloosheid. Eenmaal de oorzaak gevonden, is het misschien net iets makkelijker om het probleem aan te pakken en te vermijden dat je overdag in slaap gaat vallen. Stel dit bij voorkeur niet uit aangezien een opeenstapeling van slapeloze nachten evenwel kan uitmonden in een chronisch slaaptekort en dan sta je verder van huis. Het niet slapen maakt een mens niet alleen nerveuzer maar ook vatbaarder voor ziektes en minder weerbaar om emoties op een correcte manier te reguleren. 

 

Bereid je lichaam voor om te gaan slapen

Heb je vaak te kampen met slapeloze nachten en/ of heb je het moeilijk om snel in een diepe slaap te komen? Dan kunnen we jou alvast enkele handige slaaptips meegeven in de hoop de diepe slaap te verbeteren. Zo raden experts aan om overdag voor voldoende ontspanning te zorgen. Niet alles bestaat uit werken en rennen om aan de eisen en standaarden van de steeds drukker wordende maatschappij te voldoen. Neem voldoende tijd voor ontspanning, zorg voor afwisseling en plan momenten van rust. Dat kan reeds vrij eenvoudig zijn door je lunch buiten op te eten en niet achter je bureau of laptop.

Lig je al een hele tijd te woelen in bed en raak je werkelijk niet in slaap? Sta dan even op en doe gedurende 10 à 15 minuutjes iets helemaal anders. Wandel even door het huis, maak een puzzel of kies voor een volwassenen kleurboek. Ga vervolgens terug naar bed en de kans dat je binnen de 5 minuten in slaap zult vallen, is wonderbaarlijk groot. 

In de reeks middelen om beter te slapen, raden heel wat experts eveneens aan om je klok te verbergen. We hebben het vast allemaal al wel eens gedaan; niet in slaap raken en even snel op de klok kijken hoe laat het is om vervolgens uit te rekenen hoeveel minuten/ uren je nog kunt slapen tot de wekker afloopt. “Niet doen!”, is dus de niet mis te verstane boodschap!

Zorg er eveneens voor dat je slaapkamer koel aanvoelt. Een warm gevoel in bed door extra dekens is uiteraard niet verkeerd maar zorg voor een relatief lage/ ietwat koele temperatuur in de slaapkamer. Een te warme slaapkamer bezorgt je alleen maar meer kopzorgen en vaak ook letterlijk hoofdpijn. Studies tonen aan dat de meest geschikte slaapkamertemperatuur zich ergens tussen de 16 en 18 graden situeert.

Kies een uurtje voor het slapengaan voor een heerlijke warme douche. Zodra de warme lichaamstemperatuur met de koude lucht van de slaapkamer in contact komt, gaat de lichaamstemperatuur snel dalen. Diverse studies en onderzoeken hebben onder meer aangetoond dat een snelle temperatuurdaling niet alleen je metabolisme vertraagt maar je lichaam ook klaarmaakt om te gaan slapen.

De slaaptemperatuur mag dan wel koel zijn, dat betekent niet dat je het koud moet hebben in bed. Kies desnoods voor een extra warm deken en draag sokken in bed. Warme handen en voeten zouden – eveneens gesteund door verschillende onderzoeken – het slaapproces bevorderen waardoor het tot één van de vele belangrijke slapeloosheid tips kan worden gerekend.

Misschien niet meteen voor de hand liggend maar zeker niet onbelangrijk; visualeer je favoriete (droom)plek en/ of luister naar je favoriete muziek om sneller in slaap te raken. Vermijd echter zoveel mogelijk blauw licht wat betekent dat een televisietoestel, laptop of smartphone in de kamer ten zeerste af te raden zijn. 

Tot slot kun je eventueel toenadering zoeken tot het uitvoeren van progressieve ontspanningsoefeningen in bed. Dergelijke oefeningen zorgen ervoor dat de spieren in je lichaam optimaal ontspannen wat het makkelijk maakt om sneller in slaap te komen. Hoewel deze tips om beter te slapen voor velen effectief zijn gebleken, is in sommige gevallen medische expertise en/ of hulp niet uitgesloten. Ook het combineren van 1 of meerdere bovenstaande tips kan een hulpmiddel betekenen!

 

Laat een reactie achter

0 COMMENTAIRES